2012. december 17., hétfő

Stollen

Juditnál láttam meg ezt a csodás gyümölcskenyeret és rögtön el is készítettem, bár az összetevőkön kicsit módosítottam. Sajnos nem lett olyan szép mint az övé, a formázást még gyakorolnom kell, de így is legalább annyira finom.:)

Hozzávalók:
50 dkg liszt (nekem kellett hozzá még kb. 10 dkg)
10 dkg porcukor
1 db tojás
20 dkg vaj
1 csomag szárított élesztő
fél-fél teáskanál őrölt fahéj, szegfűszeg és szerecsendió
10 dkg vágott dió
10 dkg kandírozott citromhéj
10 dkg mazsola
10 dkg aszalt áfonya
csipet só
kb. 2 dl tej
rum

A díszítéshez: olvasztott vaj és porcukor.

A mazsolát rumba és kevés meleg vízbe áztassuk be. A hozzávalókból kenyérsütő gép segítségével tésztát dagasztunk, a végén kézzel gyúrjuk hozzá a lecsöpögtetett mazsolát, a diót, az áfonyát és a citromhéjat. Alaposan összedolgozzuk és legalább 45 percig pihentetjük.
A kelesztés után enyhén gyúrjuk át a tésztát, majd egy 30 cm hosszú, elkeskenyedő végű rudat nyújtunk belőle. A rúd közepét nyújtófával elvékonyítjuk és az egyik  szélét ráhajtjuk, majd mélyedésbe fektetjük.
Mindkét hosszanti oldalát kezünkkel benyomkodjuk, gerincet formázunk a kalács tetején, majd a sütőlemezre tesszük, és 15 percen át kelesztjük. Előmelegített 175 fokos sütőben, kb. 50 perc alatt készre sütjük. A kisült kalács tetejét még forrón lekenjük olvasztott vajjal, és vastagon porcukrot szitálunk rá. (Én nem olvasztottam meg a vajat, hanem a hideg vajat húztam végig a forró kalács felületén, így is tökéletesen ráolvadt.)

1 megjegyzés: